
20 и 21 век са съпътствани с небивал бум на индустриалното развитие, което доведе до сериозни екологични проблеми. В резултат, на което все по-популярни и актуални са идеите за „заления начин на живот” щадящи майката природа. Пред нашето и следващите поколения стои мисията как да възстановим хармонията в природата, от която част сме и ние.
Все повече дизайнери осъзнават огромния ефект на дизайна върху природата и обществото. Един от първите, които са писали за този проблем е Victor Papanek - „Design for the Real World” през 1969 г. Той е един от основателите на идеята „Дизайнът ще спаси света”. Неговата философия, е че весеки дизайнрески проект трябва да е в полза на обществото и природата.
Като продължение на идеите на Victor Papanek през 90-те години се разви науката Биомиметика (от bios - живот, и mimesis - имитирам). Тя се занимава с адаптирането на съществуващи в природата форми в съвременни технологии за нуждите на човешкото общество.
В книгата си "Biomimicry: Innovation Inspired by Nature" от 1999г, авторката Janine M. Benyus прави въведение в биомиметиката и обяснява защо науката е важна сега: "Нашите приятели на планетата (растения, животни и микроби) търпеливо са усъвършенствали методите си в продължение на 3.8 милиарда години... превръщайки скали и морета в удобни за живот домове. Какви по-добри модели може да има?"
Биомиметика намира приложение както в индустриалния и архитектурния дизайн така и в проектиране на интериора. Зеленият начин на живот се превърна в сериозно философско течение в модерния интериорен дизайн. Няма по-добър дизайнер от природата, тя е вдъхновител на много изобретения и е най-добрия възможен учител. В основата да се ползва природата като идея при дизайн на интериора стои простотата, изчистеността на елементите и тяхната максимална функционалност. Друга причина, е че човек се чувства истински жив когато е в близък досек с природата. Това се обяснява с понятието „биофилия”- любов към човечеството и природата, въведено от Erich Fromm.
Все повече интериорни дизайнери използват природата като вдъхновение в своите проекти: копират се природни форми, откриват се нови приложения на естествените материали, използват се възобновими и рециклируеми материали, ръчната изработка на предметите, зелената енергия, проектират се еко-домове, търсят се ниско бюджетни възможности спестяващи дизайн. Ето няколко примера: мебели от 100% рециклирана хартия; хималайска сол за изграждането на первази, прегради, облицоване на стени, осветителни тела. Хималайската сол е известна е със своите лечебни свойства. Бамбукът е по-здрав от дървения материал и същевременно по-лек, устойчив е на топлина и ръжда, не поема аромати, не се нуждае от химична обработка, възпроизвежда се бързо, расте почти навсякъде; продукти от биоразградима пластмаса, направена от царевица или пшеница; коркът може да се използва за направата на столове, пейки, шезлонги, дори съдове и др., той е в изобилие и лесен за рециклиране.
Dieter Rams ясно показва пътя за развитие на модерния дизайн: „Дизайнът трябва да допринася за опазването на околната среда и разумното използване на суровините и материалите. Това означава, да се има предвид не само физическото замърсяване на нашата среда, но и нейното визуално замърсяване и разрушение”.
/Автор: Indesign - Интериорно проектиране/

0 коментара:
Публикуване на коментар